Sesja egzaminacyjna na studiach, szef dokłada Ci w pracy kolejne obowiązki, a tu znajomi jeszcze chcą się spotkać i pogadać! A doba cały czas ma tylko 24 godziny… Co zrobić, by te 24 godziny jednak wystarczyły na wszystkie zajęcia? Jak efektywniej zarządzać swoim czasem? Jest na to kilka sposobów.
1. Planuj realnie – niemożliwe do osiągnięcia cele mogą tylko zdemotywować. Jeśli czegoś nie jesteś w stanie zrobić teraz – wyznacz sobie dokładny, ale wykonalny, czas na realizację. Nie oszukuj samego siebie.
2. Ustal priorytety działania – pomyśl, co jest dla Ciebie najważniejsze (egzaminy, rodzina, praca) i według tej skali ustal pisemnie swoje cele i zadania do wykonania. Rób to możliwie szczegółowo.
3. Podpisz umowę z samym sobą – wyznacz sobie pisemnie nie tylko najważniejsze rzeczy do zrobienia teraz, ale też cele, do których chcesz dążyć w przyszłości.
4. Zrób dokładną listę – spisuj wszystkie, nawet drobne zadania do wykonania, a później systematycznie wykreślaj te zrealizowane.
5. Przepisuj zadania – gdy nie uda Ci się czegoś zrealizować w danym dniu – przepisz to na kolejną listę, żebyś nie musiał przy sobie nosić sterty kartek, w których łatwo się pogubić.
6. Łącz zadania – jadąc tramwajem do pracy, czytaj książkę lub słuchaj e-booka, który przyda Ci się na uczelni. W drodze do przyjaciół wyślij na poczcie list lub zostaw w punkcie ksero materiały, które chcesz skopiować, i odbierz je w drodze powrotnej, zamiast tracić czas na czekanie.
7. Sprawdzaj telefonicznie – zanim gdzieś wyjdziesz, np. do urzędu czy dziekanatu, sprawdź telefonicznie, czy dane miejsce jest czynne. Podczas tej rozmowy możesz także upewnić się, czy dokumenty, które chcesz złożyć, są wystarczające w danej sprawie, oraz dowiedzieć się, jaki jest numer pokoju, do którego musisz się udać.
8. Bądź czujny – nie pozwól się rozproszyć mniej ważnym rzeczom (np. gdy uczysz się do egzaminu, nie myśl o tym, co będzie w wakacje).
9. Porządkuj e-maile – na te, na które trzeba odpisać – odpisuj od razu. Te, które są niepotrzebne – od razu kasuj. Archiwizuj w opisanych folderach te, które należy zostawić.
10. Nie chodź niepotrzebnie – to, co możesz załatwić telefonicznie lub przez Internet (założenie konta w banku, złożenie części dokumentów w urzędach, zamówienie obiadu z dowozem), załatwiaj w ten sposób.
11. Zawsze kończ zaczęte działania – gdy zaczniesz jedną rzecz, a później nie kończąc jej – kolejne, trudniej będzie Ci skończyć tę pierwszą.
12. Jeżeli to możliwe – dostosuj pracę do swojego trybu życia. Skoro np. wolisz wstać o trzeciej nad ranem i wtedy się uczyć, zamiast siedzieć wieczorem nad książkami, to kładź się wcześniej spać, a wstań o trzeciej. Wtedy Twoje działania będą bardziej efektywne
Pomysłów na to, jak lepiej zorganizować swój czas, może być oczywiście o wiele więcej. Wierzę jednak, że jeśli chociaż powyższe dwanaście punktów zrealizujecie – wtedy Wasza doba stanie się nadspodziewanie „długa”, przez co zyskacie nie tylko Wy, ale też i Wasi bliscy.
Zapewniam Was również, że osoby lepiej zorganizowane mają nie tylko czas na wszystko, ale też czują się lepiej ze sobą, przez co podejmowane przez nich zadania są bardziej skuteczne.
Więc do dzieła! Zapamiętajcie z tego tekstu jak najwięcej, po czym zamknijcie go i wprowadzajcie powyższe rady w życie. Życzę powodzenia.