Państwo, polityka, społeczeństwo...

Łódzkie obyczaje kierowców

ŁódźPosiadanie i użytkowanie samochodu jest w Łodzi bardzo rozpowszechnione. Auto staje się niezbędnym elementem życia, które z roku na rok przyspiesza tempa. Jednak, jak wszystkiego, są tego dobre i złe strony. Wiele do życzenia pozostawia nie tylko stan nawierzchni, sprzyjający wzrostowi liczby wypadków, ale również zachowanie innych uczestników ruchu drogowego. Lokalni kierowcy nie cieszą się najlepszą opinią, źle się o nich mówi nie tylko w gronie władz miasta, pieszych czy rowerzystów, lecz również wśród nich samych.

Przez cały czas, odkąd posiadam prawo jazdy i sam kieruję, zauważyłem, że jest zmiana w zachowaniu posiadaczy czterech kółek, niestety w tę złą stronę. Jest to może spowodowane dużą ilością robót drogowych, ludzie szybciej się denerwują i zaczynają na siebie krzyczeć. – ocenia Sławomir Gromek, kierowca z Łodzi.

Agresja to coraz częstszy problem

Co sprawia, że łodzianie mają w Polsce opinię chamów, narwańców, cwaniaków i ignorantów będących na bakier z przepisami? Odpowiedź zna każdy kierowca - wymuszanie pierwszeństwa, zajeżdżanie drogi, padające wulgaryzmy czy też wyprzedzanie na „trzeciego”. O tym, że lokalni użytkownicy dróg są, delikatnie mówiąc, niekulturalni, z dezaprobatą mówią nawet policjanci.

- Kiedyś za najbardziej nieuprzejmych uchodzili warszawiacy, teraz ulega to zmianie. W tak wielkim mieście, jak stolica Polski, grzeczności nauczył kierowców bardzo duży ruch i wyjazdy poza obrzeża miasta, a nawet kraju. W Łodzi tłok na drogach rozpoczął się stosunkowo niedawno i lekcje zaczynamy dopiero wyciągać.- opowiada emerytowany aspirant Krzysztof Piechota z sekcji ruchu drogowego Miejskiej Komendy Policji.

Bardziej czerwone nie będzie

Ignorowanie czerwonych świateł, wyprzedzanie na zakazie i przejściach dla pieszych, przekraczanie prędkości, jazda pod wpływem alkoholu, słaba znajomość przepisów ruchu drogowego – to najczęściej spotykane wykroczenia. Zdaniem policjantów zdecydowanie polepszyła się sytuacja w miejscach, gdzie ustawiono fotoradary lub założono monitoring. Ilość wypadków spadła tam prawie o połowę, a to już bardzo duży sukces.

Mimo to funkcjonariusze z drogówki mają pełne ręce roboty.

- W korkach kierowcy wpychają się zamiast cierpliwie czekać, nie przepuszczają pieszych na pasach, a tych, którzy jeżdżą przepisowo, uważają za frajerów trąbiąc na nich i pokazując obraźliwe gesty. – dodaje Piechota.

Łodzianie i cztery kółka

Łódź zdecydowanie nie jest przygotowana na taką ilość aut. Brakuje nie tylko garaży, ale i miejsc parkingowych pod blokami, urzędami czy hipermarketami, gdzie ludzie parkują nawet na miejscach dla niepełnosprawnych, nie zwracając uwagi na specjalne oznaczenia.

- Jest to bardzo częsty proceder. Generalnie ludzie chyba nie chcą na to patrzeć lub po prostu nie widzą tych znaków. Tłumaczą się pośpiechem, zamyśleniem lub też pokazują nam, że nie ma gdzie indziej stanąć i bezradnie rozkładają ręce. Moim zdaniem idzie to w bardzo złą stronę, bo jednak tych aut przybywa z roku na rok, a miasto w żaden sposób nie pomaga mieszkańcom. Powinni pomyśleć o jakiś parkingach podziemnych czy zagospodarować jakieś tereny, zwłaszcza w centrum, gdzie parkowanie w południe graniczy z cudem – twierdzi Rafał Mielczarek ze Straży Miejskiej.

Tak naprawdę to, jak będzie się jeździło po Łodzi zależy głównie od samych kierowców. Jeśli oni zaczną siebie nawzajem szanować na drodze, to widać będzie światełko w tunelu. Kiedy dokładnie to nastąpi? Tego nie wiedzą najstarsi górale.

 

Małgorzata Ziółkowska
PodróżeKulturaMuzykaHistoriaFelietonyPaństwo, polityka, społeczeństwoPowieści i opowiadaniaKącik poezjiRecenzjeWielkie żarcieKomiks
PrzewodnikiAlbaniaNepalPolskaRumunia
Oceń zamieszczony obok artykuł.
Minister kazał, więc uprzejmie informujemy, że nasze strony wykorzystują pliki cookies (ciasteczka) i inne dziwne technologie m.in. w celach statystycznych. Jeśli Ci to przeszkadza, możesz je zablokować, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w artykule: Pliki cookies (ciasteczka) i podobne technologie.