Złote nietoperze to tytuł debiutanckiej książki Grażyny Jeromin-Gałuszki. Na okładce czytelnik znajdzie informację, że utwór zdobył pierwszą nagrodę w konkursie Kolory Życia. Pod tym hasłem miesięcznik „Claudia” oraz Wydawnictwo Prószyński i S-ka dają szansę wszystkim piszącym na wydanie własnej powieści. Organizatorzy konkursu czekają na
(...) współczesne powieści poruszające aktualne problemy, m.in. samotność, miłosne wzloty i upadki
.
Przyznać trzeba, że to wszystko, a nawet więcej, znajdą czytelnicy w prezentowanym dziele. Pojawia się jednak pytanie, czy wrzucenie do jednego worka wszystkich nieszczęść świata daje rzeczywiście gwarancję „dobrej powieści”?
Szkielet książki stanowi historia dwóch kobiet, Matyldy i Lory, które połączyło uczucie do tego samego mężczyzny, Mateusza.
Matylda, porzucona w dzieciństwie przez matkę, przeszła długą i ciężką drogę w poszukiwaniu spokoju. Tę upragnioną ciszę odnalazła na Wzgórzu. Zabrał ją na nie Mateusz tłumacząc, że akurat zdechł mu pies i potrzebuje kogoś do pilnowania domu. Mężczyzna, przez swój chłód i obojętność, nie był zdolny nawiązać bliższych relacji z kobietą, z którą de facto przyszło mu spędzić kilka lat życia. Nieprzyzwyczajona do wygód Matylda prowadziła ascetyczne życie, czerpiąc radość z uprawy ziemi i hodowli zwierząt.
Po śmierci Mateusza na Wzgórzu pojawiła się jego pierwsza żona - Lora, zupełne przeciwieństwo Matyldy. Roztrzepana, wulgarna, rozrzutna i lekkomyślna paniusia skutecznie zakłóciła spokojne życie kobiety. Zwariowana dziennikarka z Warszawy postanowiła zamieszkać na Wzgórzu, które prawnie należało do niej. Ta decyzja już na zawsze miała zmienić życie kobiet.
Skomplikowana fabuła zaludniona przez dziesiątki osób, których historię życia poznajemy dość szczegółowo, nie jest zbyt porywająca. Nawet wątek sensacyjny nie ciekawi, ponieważ wykorzystane w nim wskazówki są tak proste do rozszyfrowania, że nawet najbardziej naiwny czytelnik bez większych problemów przewidzi zakończenie.
Sceneria, w której Grażyna Jaronim-Gałuszka umieściła bohaterki, tworzy klimat melancholijny, pełen smutku i zadumy. Ale Wzgórze może również stać się miejscem wielkich namiętności i dramatów, co doskonale znamy z literatury.
Matylda swoją roztropnością przypomina siostrę Mateusza z Zielonego Wzgórza, a duch mężczyzny pojawiający się przy szopie wieczorami kieruje nasze skojarzenia w stronę Wichrowych Wzgórz Emily Bronte. To tylko nieliczne nawiązania, jakie znajdziemy w utworze.
Książkę, niczym puszkę Pandory, otwierają Katarzyna Chrzanowska-Niemkiewicz (Lora) i Olga Miłaszewska (Matylda). Profesjonalne aktorki czytają historię pełną smutku, kłopotów i nieszczęść. Opowieść o trudnej przyjaźni, o przezwyciężaniu traumatycznych przeżyć, o pokonywaniu swoich fobii, a przede wszystkim o odkrywaniu siebie. Niski głos Miłaszewskiej kontrastuje ze słodkim głosikiem Chrzanowskiej-Niemkiewicz, uwypuklając tym samym różnicę charakterów bohaterek.
Wytrwali słuchacze pod tą górą rozmaitych cierpień znajdą coś wyjątkowego, bo przecież, zgodnie z mitem, z puszki Pandory wyleciało wszystko, prócz nadziei...
-----
Recenzja powstała przy współpracy z portalem www.info.audiobook.pl.
Audiobooki, czyli książki czytane:
„Siddhartha” - Hermann HessePod flagą biało-czerwoną„Senność” - „Ziewanne” historyjki„Moje drzewko pomarańczowe”, czyli lekcja czułości„Pachnidło” w interpretacji Tomasza TraczyńskiegoJęzyk angielski dla początkujących - recenzja„Lato przed zmierzchem” – Doris LessingHanna Bakuła „Hania Bania”„Nowe przygody Mikołajka” – René Goscinny„Kocham Paula McCartneya” – Joanna Szczepkowska„Kontrabasista” – Patrick SüskindPrzygody Olivera Twista - Charles Dickens„Złote nietoperze” – Grażyna Jeromin-Gałuszka„Ptasiek” – Williama WhartonaCheri„Wróżby Kumaka” – Günter Grass„Za blisko domu” – Linwood Barcley„Róże cmentarne”, czyli ogólne naśladowanie„Gnój” – Wojciech KuczokCzapa, czyli śmierć na ratyDynastia Miziołków„Zapiski na pudełku od zapałek” – Umberto EcoDzikie serce. Tęsknoty męskiej duszy„Kubuś Fatalista i jego pan” – Denis Diderot„Coś mocniejszego” – Rafał A. Ziemkiewicz„Lolita” – Vladimir NabokovChłopiec z Nowolipek, czyli „Nowolipie” Józefa HenaRyby śpiewają w Ukajali, czyli Amazonka w sycącej pigułceRio de Oro, czyli w dorzeczu Złotej Rzeki„Cienie nad rzeką Hudson” – Isaac Bashevis Singer„Śmierć mówi w moim imieniu” – Joe Alex„Trzech panów w łódce (nie licząc psa)” – Jerome K. Jerome„Obsługiwałem angielskiego króla” – Bohumil Hrabal„Źródło prawdziwej siły” – Fabian Błaszkiewicz„Morderca bez twarzy” – Henning Mankell„Tragedia w trzech aktach” – Agata Christie„Zgon Oliwiera Becaille”, „Nantas”, „Radykał” – Emil Zola„Spóźnieni kochankowie” – William Wharton„Lektor” – Bernhard Schlink„Gimnastyka dla języka” – Małgorzata Strzałkowska„Skarb w Srebrnym Jeziorze” – Karol May„Modlitwa o deszcz” – Wojciech Jagielski„Śmierć na Nilu” – Agata Christie„Gaumardżos! Opowieści o Gruzji” – Marcin Meller i Anna Dziewit-Meller„Dżuma” – Albert Camus