Dziewiąty rok miesięcznika Libertas – podsumowanie

W czerwcu Libertas obchodzi swoje dziewiąte urodziny. Miniony rok naszej działalności pod wieloma względami był trudniejszy niż poprzednie i chyba nie możemy go zaliczyć do najbardziej udanych. Jaki by jednak nie był, to może najważniejsze, że jednak był, że wszystkie zawirowania udało się przetrwać i dalej nadajemy. Z pewnością jest to jak zwykle okazja do hucznego świętowania oraz corocznych podsumowań.

Czas nas goni, więc nie będę się rozpisywał i od razu przejdę do statystyk. W dziewiątym roku naszego istnienia odwiedziliście nas 485 tysięcy razy, a rekordowy był listopad, kiedy liczba wizyt osiągnęła pułap 47 tysięcy, pobijając nasz rekord o 6 tysięcy! Dla porównania najmniejszą ochotę na czytanie mieliście w grudniu, kiedy odwiedziliście nas tylko 35 tysięcy razy. To na pewno ze świątecznego przejedzenia! W ciągu ostatniego roku opublikowaliśmy 239 artykułów, 72 komiksy, 1664 zdjęcia.

W tym miejscu oczywiście dziękujemy wszystkim autorom w ich wkład w różnorodność i bogactwo naszego miesięcznika, a jednocześnie czytelnikom, że nadal nas odwiedzają, a nawet ostatnio jakby trochę częściej. Na pewno nas to cieszy, zwłaszcza że nadal pozbawieni jesteśmy jakiejkolwiek promocji. Zatem jeszcze raz: bardzo, bardzo, bardzo dziękuję, za każdy artykuł, każde zdjęcie, ciepłe słowo, i oczywiście reklamę czy udostępnienie artykułu w mediach społecznościowych.

Zapraszam na podsumowanie.

Najbardziej płodni autorzy

W ciągu ostatniego roku gościliśmy na naszych łamach teksty 37 autorów, a czworo z nich nie wzięła sobie ani razu wolnego i pojawiła się konsekwentnie we wszystkich ostatnich dwunastu numerach! Są to: Dariusz Maryan, Katarzyna Janina Redmerska, Wiesława Walkowska i Aleksandra Chadryś. Gratulujemy kreatywności i systematyczności. A poniżej lista naszych przodowników pracy, czyli najbardziej płodnych autorów ostatniego roku:

Podobnie jak rok temu, wybraliśmy dla przypomnienia po jednym tekście każdej z wyróżnionych powyżej osób. Oto one:

• Rozdział 5. Zawieszony w próżniW poniedziałek nastąpił sądny dzień. Po powrocie z przepustki zastałem dziewięćdziesiąt procent stanu kompanii, siedzącą na swych tobołkach na korytarzu. Oczekiwali na dalsze polecenia dotyczące ich przenosin. Miny mieli raczej nietęgie. Ale co ze mną?!Rozdział 5. Zawieszony w próżni

• Sarpsborg OlavsfestivalenW poprzednim numerze miesięcznika Libertas zamieściliśmy naszą relacja z marketu wikińskiego w Borre. Wspominaliśmy tam, że impreza była bardzo ciekawa i klimatyczna a zabrakło w niej tak naprawdę tylko kilku elementów. To, czego brakowało w Borre...Sarpsborg Olavsfestivalen – czyli o polskich wikingach w delegacji (44 zdjęcia)

• WołyńWyjątkowo ogranymi środkami zaczerpniętymi z filmów wojennych bądź opisującymi największe dramaty ludzkości posłużył się Smarzowski w najnowszym swoim filmie. Nie da się, rzecz jasna, zaprzeczyć, że prawdziwymi, znakomicie oddającymi ówczesną...„Wołyń” (2016) – Wojciech Smarzowski

• Katarzyna RedmerskaCała Europa bynajmniej nie ekscytuje się wyłącznie rozgrywanymi obecnie Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej, ale również nieprzyzwoitym zachowaniem selekcjonera reprezentacji Niemiec – Joachima Loewa. Jegomość ten ma przykry zwyczaj publicznego...Dziwne zachowania

• LembasyJak tu nie zrobić lembasów, kiedy mąż i synowie są fanami Hobbitów. W żadnej części powieści Tolkiena nie ma przepisu na elficki chleb. Przewertowałam dziesiątki stron w internecie (polskich i anglojęzycznych) w poszukiwaniu przepisu i natknęłam się na...Lembasy i Hobbit: Pustkowie Smauga

• Adele. Dziewczyna, która rozkochała w sobie światOstatnio czytałam biografię angielskiej gwiazdy show-biznesu – Adele. Książka ma tytuł „Adele. Dziewczyna, która rozkochała w sobie świat”. Jej autorem jest Chas Newkey-Burden, a wydana została w 2012 roku. Książka zawiera dziewięć rozdziałów, w tym...„Adele. Dziewczyna, która rozkochała w sobie świat” – Chas Newkey-Burden

• MandatJak na idealnego Pana Domu przystało, sobota – dzień prania, sprzątania i generalnie robienie wszystkiego kończącego się na *.ania... Tak, dobrze przeczytaliście – single muszą swoje kuwety sobie sami ogarniać – żadna Niewolnica Isaura tego za nich nie...Historia dwóch punktów karnych z niewolnicą Isaurą w tle

• Kasia SzymczukCisza. Błogi spokój. Nie rozmawiam. Nie lubię rozmawiać. Raczej moją dominującą cechą jest nieśmiałość oraz niemożność wydobycia z siebie kilku sensownych słów w obecności drugiej osoby. Ot, taki mruk ze mnie. Zresztą lubię samotność, no i przydługie...Cicho

• Czarna SokolicaChwila. Głęboki oddech. Cisza. Skupienie. Cięciwa napięta do granic możliwości. Wypuszczam ją powoli, delikatnie ociera się o mój policzek. Znowu słyszę szmer skrzydeł spłoszonych ptaków, specyficzny dźwięk kropel rozbijających się na skale przy...Czarna Sokolica

• Gdzieś w ostatecznej krainieA Juliusz? Co robi Juliusz? Wędruje po miejscach, gdzie się rodzi Naród. Patrzy na Mieszka, Chrobrego, na ludzi, którzy z oporem przyjmują chrześcijaństwo i opowiada im o swej wizji. Z gorączką w oczach mówi do nich: „Wieki minęły… a to tchnienie Boże...Gdzieś w ostatecznej krainie, część 39

Tradycyjnie przygotowaliśmy również zestawienia tekstów, które cieszyły się w ubiegłym roku największą popularnością oraz artykułów najwyżej przez czytelników ocenianych. Przy okazji dodam, odpowiadając na pojawiające się w zeszłym roku pytania, że jeśli jakiś artykuł znalazł się zarówno w pierwszej dziesiątce najczęściej czytanych, jak i wśród najlepiej ocenianych, to widnieje tylko na pierwszej liście, na drugiej odstępując swoje miejsce kolejnemu.

10 najpopularniejszych tekstów

• SaunaSauna! Trudno znaleźć pływalnię, która nie oferowałaby również takiej formy wypoczynku. Sauny znajdziemy także w hotelach, klubach sportowych, czy centrach odnowy biologicznej. Jednocześnie wcale nie tak łatwo o naprawdę dobry kompleks, w którym można...Słowianie, do sauny!

• Janów PodlaskiJak opisać kolejną wyprawę motocyklową w swoim życiu? Jak ująć w słowach sens podróżowania, poznawania nowych terenów, rozmów z napotkanymi ludźmi, ilości przejechanych kilometrów? Trzeba chyba zacząć od tego, że ta wyprawa motocyklowa była wyjątkowa...Zmotoryzowani włóczykije, czyli na krańcach Polski (30 zdjęć)

• Teatr RondoTegoroczna, dwudziesta dziewiąta już edycja Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Ulicznych w Krakowie odbyła się pod hasłem „karnawał polski” i wedle zamysłu organizatorów miała być próbą zdiagnozowania stanu polskiej teatralnej sztuki ulicznej. Mimo...XXIX Międzynarodowy Festiwal Teatrów Ulicznych w Krakowie – ULICA29 (83 zdjęcia)

• Bruno JasieńskiBruno Jasieński – poeta, prozaik, dramatopisarz, publicysta. Wiktor Zysman – bo tak brzmi jego prawdziwe imię i nazwisko – urodził się 17 lipca 1901 roku w Klimontowie pod Sandomierzem. Ojciec Jakub Zysman był lekarzem i znanym społecznikiem, ożenionym...Wybór wierszy – lipiec 2016

• Twierdza Gonio (Gruzja)Drugiego dnia pobytu w Batumi z samego rana pojechaliśmy maszrutką na granicę z Turcją do Sarpi. Chcieliśmy zobaczyć tamtejszy budynek przejścia granicznego, który wg przewodnika miał kształt wielkiego klucza. W zamyśle twórców miał on symbolizować...Batumi i Twierdza Gonio (Gruzja) (23 zdjęcia)

• Dolina Zielona Gasienicowa (Tatry)Jeżeli zechcemy zagłębić się w ciekawsze zakątki Polskich Tatr Wysokich, to wielokrotnie przyjdzie nam wędrować przez Dolinę Gąsienicową. W tym wypadku praktycznie z konieczności odwiedzimy schronisko PTTK „Murowaniec”, skąd rozpoczniemy właściwą część...Kuźnice – Czarny Staw Gąsienicowy – Karb – Kościelec (Tatry) – przewodnik (38 zdjęć)

• Kasia SzymczukMyślę... Czy stać mnie jeszcze na szaleństwo? Bo co w życiu szalonego może mi się przydarzyć. Gdzie praca-dom, dom-praca. Czy mogę zaliczyć do „szaleństw” jelenia na masce mojego samochodu w Cielmicach? Czy choćby zjedzenie zepsutej pasty rybnej, a co...Rurką po dupie

• Festiwal średniowieczny (Oslo Middelalderfestival)Średniowiecze. Piękne księżniczki, zakuci w zbroje rycerze i ich dzielne rumaki, krzyżowcy, Saraceni, Mongołowie, wiedźmy, inkwizytorzy czy po prostu żebracy. Wszystkich tych atrakcji zabrakło na tegorocznym Festiwal średniowiecznym w Oslo, który...Festiwal średniowieczny w Oslo (Oslo Middelalderfestival) (52 zdjęcia)

• Kamil PiotrkowskiNext month, next czelendż (no dobra, przyznaję się – we wrześniu żyłem „bez celu”). Tym razem podejmuję #Wyzwanie30dni. W ramach wyzwania każdy wybiera sobie jakąś czynność bądź rzecz, nad którą będzie systematycznie pracował przez następne 30 dni...Życie na stoperanie

• Hubertus w KątachUstalenia, ustalenia... Ale wbrew nieco napiętej sytuacji telefony wcale się nie urywają. Rodzice młodocianych jeźdźców zbyt często bywają w stajni w Kątach, żeby nie być na bieżąco z tym, co tam się dzieje. Oczywiście rozmowy są na miejscu i nabierają...Hubertus '16 w Kątach

10 najwyżej ocenianych tekstów

• Kasia SzymczukPoniedziałek. Dzień jak co dzień. Pobudka godzina piąta. Miłe dzień dobry i przechodzę do rutynowych czynności. Mycie zębów, głowy, ujarzmianie blond włosów, makijaż. Codzienne powtarzanie tych samych zabiegów. Żeby tylko się nie pomylić. Korektor...Dzień jak co dzień

• Ciemnosmreczynska Dolina (Tatry)-panoramaWrota Chałubińskiego (2022 m n.p.m.) to niepozorna przełęcz w głównej grani Tatr, wieńcząca urokliwą Dolinkę za Mnichem a otulona zboczami Szpiglasowego Wierchu i Kopy nad Wrotami. Widziana ze wspomnianej wcześniej doliny wyraźnie odznacza się na tle...Palenica Białczańska – Morskie Oko – Wrota Chałubińskiego – przewodnik (Tatry) (23 zdjęcia)

• Karnawał w OsloKarnawałowe emocje już dawno za nami. Wszyscy żyją teraz latem i wakacjami. W Oslo postanowiono połączyć te dwie rzeczy i zorganizować karnawał w... czerwcu. Norwegia uważa się za kraj świecki, więc święta i kalendarz kościelny traktuje dość umownie...Karnawał w Oslo (37 zdjęć)

• Rynek Główny, KrakówKraków, a właściwie Stołeczne Królewskie Miasto Kraków, to leżąca nad Wisłą stolica Małopolski z ponad tysiącletnią historią. Od czasów Kazimierza Odnowiciela (z krótkimi przerwami) aż do przypieczętowanego rozbiorami końca – stolica Królestwa Polskiego.Kraków (Polska) – przewodnik (86 zdjęć)

• DanusiaHistoria walki z rakiem pani Danuty ma właściwie swój początek już w czasie jej poczęcia, ponieważ mutację genetyczną odziedziczyła najprawdopodobniej po ojcu. Urodziła się w 1938 roku w Przemyślu jako czwarte dziecko plutonowego 38. Pułku Strzelców...Pani Danuta kontra rak (6:0)

• Łysa Góra (Góry Świętokrzyskie)A może Dresiarz miał trochę racji? Wszak Michał Küchmeister von Sternberg, późniejszy mistrz krzyżacki, został osadzony w lochach chęcińskiego zamku po bitwie pod Koronowem w 1410 r. Naukowcy nie zgodzą się jednak z tą opinią. Wyjątkowy jeniec nie...Łysa Góra (Góry Świętokrzyskie) (9 zdjęć)

• Anna Maria Jopek i zespół KrokeMieszczący się w Oslo klub Cosmopolite, z którego relacjonowaliśmy m.in. koncert Tomasza Stańko, został uznany przez norweskie Jazzforum za najlepszy klub jazzowy 2017 r. Gratulujemy i życzymy kolejnych sukcesów! To właśnie na tej scenie 4 lutego odbył...Anna Maria Jopek i zespół Kroke w Oslo (13 zdjęć)

• Gieni się żeniObudziłam się całkiem niespodzianie o piątej nad ranem. Miasto zaczęło już z lekka szumieć dniem przemykających sennie pojazdów wszelkiej maści. Rześki wiew powietrza odurzył mnie i przeszył. Machinalnie wstałam, aby zaparzyć sobie kawę. Zaspanym...Gieni się żeni, czyli gdzieś w mieście Łodzi

• Monaster Sanahin (Armenia)Na granicę z Armenią dojechaliśmy już po zmroku. Z jej przekroczeniem nie było większych problemów. Od jakiegoś czasu nie obowiązują nas wizy do Armenii. Po drugiej stronie panowały nieprzeniknione ciemności. Nie było więc żadnych możliwości, aby...Haghpat, Achtala, Sanahin i Sevanavank (Armenia) (24 zdjęcia)

• NieboskłonyNie mam zbyt wiele czasu… Mogę poświęcić Ci dosłownie chwilkę, opowiedzieć tylko iskrę, a płomień wyobraź sobie sam. Muszę uciekać. Ścigają mnie! „Smok” przestrzegał mnie przed nimi, ale nie chciałem go słuchać. „Smok” – to mój kolega, jest niczym...Nieboskłony

Komiksy

Na koniec tego zestawienia wybór krótkich komiksów satyrycznych. Jak już wspomniałem, w tym roku ukazało się ich aż 72. Zapraszam na przegląd najlepszych.